نظّمت شعبة الحاضنة التكنولوجية في الجامعة دورات تدريبية متخصصة حول الإدارة الإلكترونية، مستهدفة الكوادر الأكاديمية من حملة الدكتوراه، الماجستير، والبكالوريوس، وذلك بهدف تعزيز مهاراتهم في استخدام التقنيات الحديثة لتحسين بيئة العمل الأكاديمي والإداري.
محاور الدورات التدريبية:
ركزت الدورات على عدة محاور رئيسية، أبرزها:
✅ مفهوم الإدارة الإلكترونية ودورها في التحول الرقمي بالمؤسسات التعليمية.
✅ خصائص الإدارة الإلكترونية، والتي تشمل السرعة في إنجاز المعاملات، الدقة في البيانات، تقليل الأخطاء البشرية، وتحقيق الشفافية.
✅ فوائد الإدارة الإلكترونية، مثل تسهيل العمليات الإدارية، تحسين جودة الخدمات المقدمة للطلبة والموظفين، توفير الوقت والجهد، وتعزيز الأمان الرقمي.
✅ أهم الأنظمة الإلكترونية المستخدمة في الجامعة، مثل أنظمة التسجيل الإلكتروني، إدارة الموارد البشرية، الأرشفة الرقمية، ومنصات التعلم الإلكتروني.
✅ التحديات التي تواجه تطبيق الإدارة الإلكترونية، وسبل التغلب عليها من خلال تطوير البنية التحتية التكنولوجية وتدريب الكوادر.
تفاصيل الدورة:
استمرت الدورة لمدة أسبوع كامل، بواقع محاضرتين يوميًا، وقدمها نخبة من المختصين في المجال:
📌 م.د. متضى عباس عبد
📌 م.م. علي عبيد حسن
📌 م.م. حسن علي جبر
تفاعل المشاركين ونتائج الدورة:
شهدت الدورات تفاعلًا إيجابيًا من المشاركين، حيث أبدوا اهتمامًا كبيرًا بتطبيق التقنيات الحديثة في الإدارة الأكاديمية، مما يعكس وعيهم بأهمية التحول الرقمي. وقد أظهرت نتائج الاستبيانات أن نسبة استجابة المشاركين كانت جيدة، مع توصيات بضرورة استمرار مثل هذه الدورات لتعزيز كفاءة العمل الإداري في الجامعة.
توصيات ختامية:
في ختام الدورة، أكد المحاضرون على أهمية التحول إلى الإدارة الإلكترونية بشكل كامل، مع ضرورة توفير البنية التحتية المناسبة والتدريب المستمر لضمان نجاح العملية. كما تم اقتراح إنشاء ورش عمل دورية لمتابعة تطورات الإدارة الإلكترونية والاستفادة من أحدث التقنيات في هذا المجال.
ختامًا
تعكس هذه الدورات التزام الجامعة بتطوير كوادرها وتحقيق رؤيتها في التحول الرقمي، بما يواكب متطلبات العصر الحديث ويسهم في تحسين جودة الخدمات التعليمية والإدارية المقدمة للطلبة والمنتسبين.
The Technology Incubator Division at the university organized specialized training courses on e-management, targeting academic staff holding Ph.D., Master's, and Bachelor's degrees. The goal was to enhance their skills in utilizing modern technologies to improve the academic and administrative work environment.
Training Course Topics:
The courses focused on several key areas, including:
✅ The concept of e-management and its role in the digital transformation of educational institutions.
✅ Characteristics of e-management, including speed in processing transactions, data accuracy, reduction of human errors, and ensuring transparency.
✅ Benefits of e-management, such as facilitating administrative processes, improving service quality for students and staff, saving time and effort, and enhancing digital security.
✅ The main electronic systems used at the university, such as online registration systems, human resources management, digital archiving, and e-learning platforms.
✅ Challenges in implementing e-management and ways to overcome them through technological infrastructure development and staff training.
Course Details:
The course lasted for a full week, with two lectures per day, delivered by a distinguished group of experts in the field:
📌 Asst. Prof. Mudhafar Abbas Abd
📌 Lecturer Ali Obeid Hassan
📌 Lecturer Hassan Ali Jabr
Participant Engagement & Course Outcomes:
The training sessions witnessed positive engagement from participants, who showed a strong interest in applying modern technologies in academic administration, reflecting their awareness of the importance of digital transformation. Survey results indicated a high level of participant responsiveness, with recommendations emphasizing the need for continuous training programs to enhance administrative efficiency at the university.
Final Recommendations:
At the conclusion of the course, the instructors highlighted the necessity of fully transitioning to e-management, stressing the importance of providing the appropriate infrastructure and continuous training to ensure success. Additionally, they proposed establishing regular workshops to keep up with the latest developments in e-management and leverage cutting-edge technologies in this field.
Conclusion:
These training courses reflect the university’s commitment to developing its staff and achieving its vision of digital transformation, aligning with modern requirements and contributing to the improvement of educational and administrative services for students and faculty members.